Nationella proven i Kemi - Klagan&Svar

DET JAG SKICKADE: (tog bort vissa saker, som mitt namn typ xD)

"För det första vill jag bara säga att vår skola har byggt om vår kemisal, vilket har gjort att vi inte har kunnat ha kemi sedan höstterminen i 8:an. Jag tycker då inte att det är rättvist att vår skola ska få nationella i Kemi. Någon hänsyn tycker jag att ni ska ta, även fast jag vet att ni lottar ut vilka skolor som ska ha Kemi/Biologi/Fysik.
 
Sedan vill jag fråga hur ni kan jämföra 9:orna i Sverige om de har olika ämnen i No? Det funkar väl inte så heller? Kan ni inte ha ett ämne per år i stället i alla skolor? Då blir det lättare att jämföra på vilken nivå eleverna i hela landet ligger på. Det kan ju inte bli riktigt rättvist.
 
Och nu till provet.
Jag tycker inte att provet handlade om Kemi. Jag tror att det var första frågan som frågade om vad det heter när lövet tar in näring (minns inte riktigt) heter. Svaret var cellandning. Och det är faktiskt Biologi för mig. Det var många frågor som jag tyckte var underliga, och det kändes inte som att det handlade om Kemi.
Knappt något alls (nästan Inget alls) om joner, atomer, elektroner, salter, periodiska systemet, formler eller något som de allra flesta verkligen tycker att det är KEMI.
Dessutom var frågorna för specifika ibland. Hur ska någon(i 9:an) veta att Etanol bryts ner till ättiksyra och vatten när det förbrukas som bränsle i en bil. Det är ALLDELES för specifikt. Provet var snarare ett sådant prov som man verkligen skulle behöva PLUGGA till för att kunna något alls.
 
Alla dem som jag pratat med förstod ingenting av provet, många bara gissade eller gav upp. Jag var en av dem som gissade och försökte, men det gick knappast särskilt bra.
Upplägget på provet var inte särskilt bra, min bror som gjorde provet för 2 år sedan tycker detsamma (att upplägget inte var bra och att det inte direkt handlade om Kemi).
 
Jag ville bara säga det.
Med vänliga hälsningar"

SVARET (Som får mig att vilja strypa någon.)

"Hej!

Tack för ditt mejl till Skolverket om de nationella provet i Kemi.

Kommunen och skolans rektor har ett ansvar för att eleverna får den undervisning de har rätt till i alla ämnen i grundskolan, utifrån den aktuella kursplanens innehåll och krav. Elever har rätt till en garanterad undervisningstid i alla ämnen i grundskolan. Om så inte varit fallet för er bör du i första hand vända er till rektor och eventuellt skolchef i kommunen.

Ämnesproven har som ambition att ge läraren ett så brett bedömningsunderlag som möjligt av elevernas kunskaper. Den teoretiska provdelen prövar kursplanens alla tre aspekter, medan den laborativa delen provar elevens kunskaper och färdighet att genomföra en naturvetenskaplig undersökning. Här kan du läsa mer om provens syfte mm: http://www.skolverket.se/sb/d/2916/a/16416#paragraphAnchor0

Läraren ska informera eleverna om proven och provens syfte och vad det ska mäta mm. Detta framgår i de lärarinstruktioner som medföljer proven. Du kan ta upp dina synpunkter med läraren och eventuellt rektor på skolan.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08 - 52733200.

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten vid Skolverket
Ann-Louise Thögersen "


Antingen är jag förbannad eller så har jag mens (vilket är fysiskt omöjligt eftersom att den slutade för 4 dagar sedan.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0